Medlemsmøte 5. februar 2018

Trettifire medlemmer og gjester trosset kulde og glatte veier og kom til Formidlingssenteret i Operaen for å se filmen om Jiri Kylián, «Forgotten Memories».
Denne legendariske danseren og koreografen, som var kunstnerisk leder ved Nederlands Dans Theater i en årrekke, fylte 70 år i fjor og begivenheten ble behørig feiret i Haag. I november 2017 var Nasjonalballetten, som en av få utenlandske kompanier, invitert til å bidra med «Black & White»-ballettene.

«Forgotten Memories» er en dokumentar om Jiri Kyliáns liv og arbeid. Han er født og oppvokst i Praha og fikk sin første ballettundervisning der, men i 1967 dro han til London med stipend til Royal Ballet School. Bare en uke etter at han kom hjem, rullet sovjetiske tanks inn i Praha, men Kylián hadde allerede signert kontrakt med John Cranko, sjef for Stuttgart-balletten og dette ble avgjørende for hans videre utvikling. Det ble i Vest-Europa at Kylián skapte seg et navn, først i Stuttgart, siden ved Nederlands Dans Theater i Haag, hvor han ble kunstnerisk leder i 1975.

Nasjonalballetten har danset Kyliáns balletter helt siden 1980-tallet, så det er mange norske dansere som har erfaring med den store koreografen og hans verk. Vi hadde besøk av to av dem på vårt medlemsmøte: Silas Henriksen og Ole Willy Falkhaugen.
Silas Henriksen danset i Nederlands Dans Theater i 5 år og selv om Kylián var pensjonert da Silas kom til Haag, var han som regel tilstede før premieren for å gi danserne viktige korreksjoner, når hans balletter skulle oppføres. Det kunne være enkle og tilsynelatende banale rettelser, men de skapte et bilde og det var artig å se hvordan danserne forandret seg og hvordan musikk og dans smeltet sammen. Kyliáns balletter er presise, organiske, logiske og de «flyter». Det ser langt enklere ut enn det faktisk er og han hever danserne opp på et nytt nivå. Ole Willy Falkhaugen har også danset i en rekke av Kyliáns balletter, første gang i 1999 i den gamle operaen. I utgangspunktet var Ole Willy mest interessert i klassisk dans, men det har blitt mer moderne etter hvert og han liker den kreative prosessen. Nå er han pensjonist og litt avventende til hva han skal gjøre fremover, men i vår skal han være med i teaterstykket «Orlando» på Rogaland Teater. Dette er en rolle med både dans og taletekst, så det er kanskje på teaterscenen vi får se ham fremover?
Vi sa takk til Silas og Ole Willy, og viste til slutt siste halvdelen av filmen som var balletten «Wings of Wax» – en fin avslutning på kvelden.