Melissa Hough fikk stipendet i 2016

Nasjonalballettens solist Melissa Hough fikk Ballettklubbens stipend i 2016

Melissa Hough er blitt omtalt som «dynamisk og overraskende» og hun har sagt om seg selv at hun helst «velger det ukjente» og har trang til å «overbevise». Utsagnet henspiller på at hun har en noe uvanlig bakgrunn for en klassisk ballerina. Hun kom fra Houston Ballet til Nasjonalballetten som solist i 2013 og har rukket å danse en rekke store roller innen klassisk ballett, i tillegg til viktige roller i neoklassiske og moderne stykker av Balanchine, Kylián og León & Lightfoot. Vi kan bl.a. nevne at hun ved Nasjonalballetten har danset Odette/Odile i Svanesjøen, tittelrollen i Giselle, tittelrollene i Liam Scarletts Ildfuglen og Carmen, og MacMillans Manon. Hun har også danset fremtredende partier i Steptext av John Forsythes, Alexander Ekmans A Swan Lake og León og Lightfoots Sad Case.

Melissa har en variert danseutdannelse. Som barn og ungdom danset hun jazz og hiphop, men drømmen var å bli ballerina, så hun startet med klassisk ballett ved Kirov Academy i Washington DC som 13 åring. At hun hadde jazzdans som grunntrening, viste seg å bli et problem ved valg av roller og hun måtte kjempe for å bli anerkjent som klassisk danser. I Nasjonalballetten har hennes varierte bakgrunn derimot blitt noe av en fordel, siden hun kan fylle alle typer roller i ballettens repertoar.

Melissa arbeider også som koreograf og mottok stipend fra New York Choreographic Institute i 2011. Hun er ellers tilknyttet New York City Dance Alliance som lærer i samtidsdans. I sommer startet hun på eget initiativ prosjektet Preludes and Shadows, en «underground» minimalistisk danseforestilling med 8 dansere og 3 musikere, og som ble vist for publikum i en av Operaens prøvesaler nå i høst. Prosjektet ble finansiert ved hjelp av nettbasert folkefinansiering, som nok kan kalles utradisjonelt i våre kretser!

Et medlem av Ballettklubben har også foreslått Melissa Hough som mottaker av årets stipend. Hennes argumentasjon var helt overensstemmende med styrets oppfatning. Vi tillater oss å bruke hennes ord her:

Har sett henne i mange gode rolletolkninger som fabelaktig danser i år, og senest som spennende koreograf for Preludes and Shadows. Hun har stor utstråling på scenen, variert uttrykk og bredde og er også en teknisk god danser i ulike formater – både innenfor klassisk og moderne ballett.

CARMEN med Melissa Hough og Nasjonalballetten - Foto: Erik Berg

CARMEN med Melissa Hough og Nasjonalballetten – Foto: Erik Berg